Podpisując umowę na kompleksową termomodernizację, warto zachować szczególną ostrożność, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Najbezpieczniejszą formą współpracy jest skorzystanie z prefinansowania, gdzie firma rozlicza się bezpośrednio z funduszem. Taka firma nie powinna wymagać wpłaty zaliczki od właściciela budynku, co minimalizuje ryzyko finansowe. Ewentualne dopłaty do inwestycji powinny być uregulowane dopiero po zakończeniu prac.
Ważne jest także, aby firma przejęła na siebie odpowiedzialność za procedowanie wniosków o dofinansowanie. Przy takiej realizacji firma musi wykonać profesjonalny audyt energetyczny oraz ocenić stan faktyczny budynku. Następnie uzyskać poświadczone notarialnie pełnomocnictwo od właściciela budynku do rozliczenia się z funduszem. Dzięki temu właściciel budynku ma pewność, że proces przebiegnie zgodnie z przepisami, a ryzyko oszustwa zostanie zredukowane. Należy być czujnym, jeśli firma wymaga kredytowania lub wpłat zaliczek, co może świadczyć o potencjalnych problemach.
Każde urządzenie i materiał montowany w ramach termomodernizacji powinien znajdować się na liście ZUM (Zielona Lista Urządzeń i Materiałów). Odstępstwa od tej reguły mogą sugerować próbę oszustwa, dlatego warto dokładnie sprawdzać wszystkie zapisy w umowie i dbać o pełną przejrzystość warunków współpracy. Również w przypadku kontroli z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sprawdzana będzie poprawność wyboru i montażu urządzeń na które przyznano dofinansowanie